-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9179 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خانمي كه شوهرش مرده و از او فقط يك خانه مانده كه آن را فروخته و سهم بچهها را داده و مختصر پولي را كه برايش مانده، در بانك براي كفن و دفن خود گذاشته است، آيا سر سال خمسي بايد خمس آن را بدهد؟ اگر آن پول را دست كسي بدهد، كه مثلاً ماشين ثبت نام بكند و سود آن را به اين خانم بدهد كه خرج دوا و دكتر كند، آيا باز به آن پول خمس تعلق ميگيرد؟

اگر پولي يا خانهاي از ارث به انسان برسد، حتي اگر سال برآن بگذرد، خمس به آن تعلق نميگيرد. اين خانم كه پول ارث خود را در بانك گذارده تا خرج كفن و دفنش شود، بر آن خمس تعلق نميگيرد. اگر آن را به كسي داده تا ماشين بخرد، بايد بر اساس قراردادهاي شرعي مانند مشاركت يا جعاله يا خريد و فروش يا مضاربه باشد تا بتواند از استفاده آن بهرهمند شود، چون اگر پلي را بدون عقد شرعي به كسي قرض بدهند و شرط گرفتن سود بكنند، ربا و حرام خواهد بود. ار آن خانم پول مذكور با به فردي داده تا ماشين بخرد و مراعات حدود شرعي را كرده ،استفاده و سودهايي را كه ميگيرد، اگر از مخارج سال اضافه بيايد، خمس دارد. البته اصل سرمايه خمس ندارد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.